Sunday 18 September 2011

KESUSASTERAAN MELAYU TRADISIONAL 922/1 - Bahagian B : Sulalatus Salatin Sejarah Melayu


1. Mengkritik/kritikan terhadap kezaliman pihak pemerintah atau golongan raja.
Contoh cerita: Singapura Dilanggar Todak.
Dari cerita ini kekejaman raja yang dipaparkan ialah;
- Raja menjatuhkan hukuman bunuh pada Tuan Jana Khatib kerana cemburu melihat keistimewaan ilmu menilikTuan Jana Khatib ->• tilik batang pinang hingga terbelah dua di hadapan raja perempuan.
- Kekejaman raja menyebabkan negeri Singapura mendapat bala -> iaitu huru hara, kematian kejam akibat serangan todak.
- kezaliman lain dilakukan pihak raja seperti;
membunuh budak cerdik yang telah memberi idea agar hulubalang Singapura berkubukan batang pisang.

2. Kritikan terhadap kejahilan raja/pemerintah.
- Cerita Singapura di langgar todak.
- Raja Singapura digambarkan sebagai seorang raja yang kurang cerdik, tidak mempunyai fikiran dan tidak berpandangan jauh.
- Idea atau cadangan yang dikemukakan raja membawa kemusnahan kepada rakyat bukannya membawa kebaikan.
- Raja mencadangkan "rakyat berkubukan betis masing-masing untuk menahan serangan todak".
- Akibatnya ramai rakyat/hulubalang mati, cedera parah, menanggung kesakitan akibat terkena tikaman jongor todak.

3. Kritikan terhadap amalan diskrimanasi dan ketidakdilan golongan raja/pemerintah.
Cerita Singapura dilanggar todak.
- Raja Singapura tidak memberi penghargaan sewajarnya kepada budak cerdik yang telah menyelamatkan Singapura. Golongan pembesar negeri merasa dengki dan bimbing kedudukan mereka akan terancam apabila budak cerdik dari keturunan rakyat biasa ini dewasa nanti kerana dia sangat cerdik dan pintar.
. - Pembesar mencadangkan agar budak cerdik segera "dihapuskan" (dihukum bunuh).
- Jelas menunjukkan golongan raja mengguna-kan kuasa mutlak yang dimiliki untuk menjaga kepentingan golongan mereka sahaja.
- rakyat tidak mempunyai hak dan tidak boleh samasekali menentang rajawalaupunternyata rakyat berada di pihak yang benar.

4. Kritikan terhadap sifat keangkuhan (ego) raja ingin menunjukkan kehebatan diri dan ingin sesuatu yang luar biasa/berbeza dengan orang lain.
- Cerita peminangan Puteri Gunung Ledang ->• kritikan terhadap sikap Sultan Mahmud Syah yang ingin seorang wanita yang sangat cantik dan istimewa bukan dari golongan manusia biasa.
- Gambaran keangkuhan Sultan Mahmud Syah ->• bersedia memenuhi syarat-syarat peminangan iaitu menyediakan barang-barang hantaran yang diminta seperti hati nyamuk, air mata, air pinang muda dan lain-lain. Barang-barang ini sukar diperolehi dan agak luar biasa tetapi kerana keegoannya yang tinggi Sultan Mahmud Syah sanggup menyediakan barang-barang tersebut.
5. Kritikan terhadap kekejaman dan penindasan golongan raja terhadap rakyat jelata.
- Contoh: cerita peminangan Puteri Gunung Ledang.
- Gambaran kekejaman -> Sultan Mahmud Syah sanggup menyediakan jambatan emas dan perak merentangi dari istana Melaka ke Gunung Ledang.
- Menunjukkan sultan sanggup memeras harta benda rakyat demi kepentingan dirinya.
- Raja sanggup "mendera" rakyat jelata menyediakan sesuatu yang amat sukar dicari seperti hati nyamuk, air mata dan air pinang muda.
- Cerita Singapura dilanggar todak ->• raja tidak menilai/menghargai nyawa rakyatjelata hingga sanggup menitahkan rakyat berkubukan betis masing-masing (sanggup memperalatkan nyawa rakyatjelata demi kepentingan diri).
6. Kritikan terhadap raja yang memiliki moral/akhlak yang rendah seperti sifat pilih kasih, pendendam, berkepentingan diri, tidak bertanggungjawab, gila perempuan dan sebagainya.
- Cerita peminangan Puteri Gunung Ledang.
- Gambaran Sultan Mahmud tidak sanggup menyediakan darah Raja Ahmad semangkuk (salah satu syarat peminangan).
- Sultan Mahmud Syah tidak sampai hati membunuh putera sendiri demi untuk dirinya (tetapi sanggup menyiksa rakyat) demi memuaskan nafsu serakahnya.


 Senaraikan Peristiwa Yang Berlaku Mengikut Raja Yang Memerintah .

  Tahap Sebelum Melaka
1.Raja Iskandar Syah
2.Raja Suran
3.Sei Teri Buana
4.Merah Silu
5.Paduka Seri Maharaja
Tahap Pembukaan Melaka ( Awal Melaka)
1.Raja Iskandar Syah
2.Raja Kecil Besar
Tahap Kegemilangan Melaka
1.Sultan Muzaffar Syah
2.Sultan Mansur Syah
3.Sultan Alaudin Riayat Syah
 Tahap Kejatuhan Melaka
1.Sultan Mahmud Syah

  
 Kesusasteraan dapat dikatakan sebagai ciptaan seni yang dinyatakan dengan bahasa yang indah dan mengandungi isi yang baik lagi berfaedah. Kesusasteraan bukan sahaja mempunyai hubungan yang amat erat dengan masyarakat penulisnya, tetapi kesusasteraan juga terlibat dengan pergolakan yang belaku dalam masyarakat.
 Sejarah perkembangan Kesusasteraan Melayu di Malaysia boleh dilihat dalam pelbagai sudut . Pengenalan kesusasteraan itu sendiri membawa makna yang jelas tentang korpus kesusasteraan . Kesusasteraan menggunakan bahasa sebagai alat penyampaian. Keindahan ciptaan sastera diperlihatkan melalui bahasanya Melalui bahasa pembaca dapat merasakan keindahan yang ada pada kesusasteraan.
 Segala isi dan tujuan yang mahu disampaikan membolehkan pembaca menghayati pengalaman dan perasaan yang terpapar dalam kesusasteraan . Sejarah Perkembangan genre Kesusasteraan Melayu Tradisional melibatkan Kesusasteraan Melayu Tradisional dan Kesusasteraan Melayu Moden. Masyarakat akan lebih terdedah dan tertarik dengan perkembangan Kesusasteraan Melayu jika sejarahnya dapat dianalisis serta digarap secara bersepadu
Kesusasteraan ialah cerminan masyarakat dan mempunyai hubungan dengan manusia. Perkataan Sastera berasal daripadaBahasa Sanskrit iaitu ‘ castra’ disebut ‘syastera’ yang bermakna kitab suci. Susastera bermakna seni sastera atau seni bahasa . Istilah kesusasteraan juga dipanggil persuratan. ”susastera” menyimpul maksud yang terdekat iaitu kesenian persuratan yang bersifat halus dan indah .
Setiap kesusasteraan di dunia dianggap sebagai salah satu cabang penting kebudayaan, bahkan ada ahli falsafah yang menganggap sebagai cabang yang terpenting daripada semua cabang kebudayaan itu.










Setiap kesusasteraan di dunia dianggap sebagai salah satu cabang penting kebudayaan, bahkan ada ahli falsafah yang menganggap sebagai cabang yang terpenting daripada semua cabang kebudayaan itu. Hal Ini boleh dilihat pada pengiktirafan dunia terhadap keagungan kesusasteraan sesuatu bangsa sebagai pengakuan keagungan kebudaayan bangsa itu.
Secara peribadi , bagi saya seorang pembaca teks sastera tradisional dan peminat karya-karya melayu lama merasakan ia sangat relevan dalam memartabatkan bangsa Melayu kita. Banyak panduan dan kisah-kisah dlm pentadbiran raja Melayu dahulu yang wajar dijadikan pedoman masa ini.
Bukan saja kepada golongan raja-raja , malah rakat jelata sekalipun.
Malahan kita sedar bahawa hasil-hasil karya Melayu lama daripada korpus kesusasteraan Melayu trasisional ini menjadi sebuah jendela untuk masyarakat kini melihat , dan berinteraksi dengan masyarakat lampau . Bertitik tolak dari sini kita menyaksikan susur galur kehidupan masyarakat zaman dahulu, peristiwa-peristiwa yang berlaku dan jatuh bangunnya sesebuah kerajaan Melayu itu. Sulalatus Salatin Sejarah Melayu menjadi wadah nukilan minda komuniti dahulukala dan menjadi jambatan yang menghubungkan dunia hari ini.
Terdapat banyak kajian untuk memajukan kesusasteraan Melayu agar kesusasteraan Melayu itu mendapat pengiktirafan dunia sebagai salah satu kesusasteraan yang agung di dunia. Yang dimaksudkan di sini dengan kesusasteraan Melayu di atas adalah segala karya tulisan dan lisan orang Melayu dalam Bahasa Melayu yang mengandungi nilai yang agung dan abadi dalam pengertian yang luas. Terdapat pelbagai pengajaran yang dapat diambil kira dalam konteks masyarakat semasa. Dalam hal ini, pastinya sesebuah teks ditulis buat pembacaan khalayak sasaran tertentu. Senada itu, dapatlah kita anggarkan bahawa teks Sejarah Melayu sebenarnya ditulis buat generasi-generasi seterusnya bermula dari zaman teks ditulis .

Sebagaimana yang kita tahu , Sulatus salatin ini ialah karya Agung yang menjadi panduan kepada salasilah raja-raja sebenarnya . Dari sini lah bermulanya perjanjian atau waad antara raja dan rakyat yang mencetuskan sistem daulat dan derhaka.Masyarakat Melayu amat wajar membaca dan memahami kandungan teks ini yang kaya dgn pelbagai panduan, nasihat malah sindiran yg boleh mematangkan kita.
Karya-karya sebeginilah yang akan mendekatkan kita kepada khazanah bangsa kita bukannya terhindar drpd sejarah bangsa.Persoalan yang masih lagi berlegar-legar ialah apakah Sejarah Melayu ini sekadar bahan orientasi peperiksaan sahaja ? atau lebih kepada mendekatkan Melayu dengan akar umbinya .
Sulalatus Salatin tidak pernah terhasil atas dasar peperiksaan, latihan dalam kelas dan sebagainya. Hakikatnya, terhasilnya teks tersebut adalah sebagai sebuah teks dokumentasi yang secara tidak langsung merakamkan segala peristiwa suka, duka dan luka yang pernah mengambil tempat dalam dunia peradaban Melayu. Sealiran itu, gagasan seseparuh pihak yang merasakan seolah-olah Sulalatus Salatin tidak lagi relevan adalah kurang tepat. Mentelah lagi, Sulalatus Salatin tidak secara eksplisitnya membicarakan peradaban dalam Istana semata.
Dari sudut sosiologi pula, yakni dengan penggunaan teori memori sosial, kita harus sentiasa menyedari bahawa apa yang pernah berlaku dalam masyarakat lampau secara langsung membentuk fenomena masyarakat kontemporari. Dalam erti kata yang lain, masyarakat lampau membentuk dan mendasari fabrik sosial masyarakat semasa. Kita turut harus ingat bahawa terdapat banyak perkara yang tidak dapat dirungkaikan dengan jelas daripada gambaran kabur dalam minda manusia, daripada itu, SM memberikan wadah yang baik untuk kita mengenal diri kita dengan lebih baik - asal sahaja pembaca berusaha untuk mendekati teks tersebut dengan niat yang betul.

Kerelevanan teks tersebut sebenarnya juga bergantung pada tenaga pengajar yang mengajarnya (adakah mereka mampu untuk membuat pelajar sedar akan kerelevanannya) serta pelajar sendiri (adakah mereka ingin mengenal diri mereka sendiri). Sebenarnya, terdapat banyak masalah sosial hari ini yang kalau kita kaji selidik sudahpun ada sejak dahulu lagi. Misalnya, dalam Sejarah Melayusendiri, pergaduhan dalaman antara masyarakat Melayu sendiri jauh lebih banyak daripada masyarakat luar.

Pendek kata, ia bukan sekadar sebagai bahan peperiksaan malahan sebagai teks mengenal kelebihan dan kekurangan budaya dan tamadun kita. Sejarah Melayu ini sebenarnya sumber ilmu tentang diri dan masyarakat kita sendiri. Kalau bukan kita siapa lagi yang akan memartabatkan bangsa sendiri . Suka atau tidak ini bangsa kita , ini darah kita , ini dunia kita . Dunia bangsa Melayu yang perlu dibela dan dijaga . Dunia warisan Melayu yang perlu digilap dan dikongsi dengan anak-anak baru yang kian luntur cinta kasihnya pada tamadun lama dan sejarah kesusasteraan yang kian luput dari mekar . 
Jangan biarkan sinar kesusasteraan itu sirna .
Dicatat oleh Azlin197 di 7/23/2010 0 ulasan http://img1.blogblog.com/img/icon18_email.gif

1.            Raja Suran hendak menakluk China – ms 13-14
2.           Raja Suran turun ke dalam laut – ms 14 – 15
3.           Kisah kedatangan anak2 Raja Suran ke bumi – ms 19- 22
4.           Waad dimeterai – ms 23- 26
5.           Kemunculan Puteri Tanjung Buih – ms 27
6.           Asal usul Batala – ms 22
7.           Ular Sakti Mona dibunuh – ms 28
8.          S.T.B menawarkan air masin – ms 31
9.           S.T. B meredakan ribut di Teluk Belanga – 39 -40
10.       Temasik dijumpai – Singapura dibuka. Ms 40
11.         Badang menjadi gagah – 47-54
12.        Pembukaan Semundra – ms 55
13.        Merah Silu memeluk Islam – ms 57
14.        Pembukaan Pasai – ms 59
15.        Pembunuhan Tuan Jana Khatib- ms 67- 69
16.        Singapura dilanggar todak – ms 68-69
17.        Pembunuhan Puteri Sang Rajuna Tapa – ms 69
18.       Sang Rajuna Tapa belot – 69-70
19.        Pembukaan Melaka – ms 70 – 71
20.      Islam di Melaka – ms 72-74
21.        Raja Kassim merampas kuasa – ms 85 -86
22.       Asal Hang Tuah – ms 103
23.       Hang Tuah dihukum – ms 130-131
24.       Maharaja China kedal – ms 135 -137
25.       Hang Jebat menderhaka – ms 138-140
26.       Pertarungan Tuah-Jebat – 141-142
27.       Tun Besar dibunuh – ms 152-153
28.      Sultan Mahmud dan Tun Biajid - ms 193
29.       Tun Ali Sandang dibunuh –ms 194
30.      Meminang PGL – ms 212 – 215
31.        Tun Teja diculik – ms 228-230
32.       Ai Kening dilarikan – ms 231 – 233
33.       Raja Zainal dibunuh – ms 235-236
34.       Bendahara Tun Mutahir dibunuh – ms 255 – 257
35.       Kisah Tun Fatimah selepas kahwin – ms 264 – 266
36.       Sultan Mahmud melarikan diri, sultan Ahmad mati – ms 270 – 271
37.       Sultan Mahmud mangkat – ms 287

Jurai Pemerintahan Melaka

1. Pemerintahan Raja Iskandar Syah - ms 71 ( 3 tahun atas takhta )
Anak : Raja Muda .
Raja Muda dpt anak : Raden Bagus, Raja Tengah, Raden Anum .
Raja Tengah naik takhta : anaknya – Raja Kecil Besar .

2. Pemerintahan Raja Kecil Besar –Sultan Muhammad Syah ms 72 – 83
(67 tahun atas takhta )
Anak : Raja Kecil Lambang , Raja Mahkota
Kahwin lagi (Tun Ratna Wati) dpt anak – Raja Kassim
Kahwin anak Raja Rekan – dpat anak Raja Ibrahim (Sultan Abu Syahid)

3. Raja Ibrahim (naik takhta ) Sultan Abu Syahid – ms 83-86 .
Atas takhta 1 tahun 3 bulan .

4. Raja Kassim ( Sultan Muzaffar Syah ) ms 85 – 96
. ( 42 thn memerintah)
Anak : ( Raja Abdullah - Sultan Mansur Syah ) naik takhta umur 27 .

5. Sultan Mansur Syah . (Raja Abdullah ) Ms 96 – 172
Kahwin dgn Tun Putih –iaitu anak Seri Nara Diraja - dpt anak iaitu Raja Mahadewi dan Raja Cendera ( Peremupuan)
Dapat anak dgn gundik – Puteri Bakal
Kahwin dgn Puteri Onang Sari (anak Maharaja Dewa Sura- Indera Pura )
Dpt anak : Raja Ahmad (nama timangan Raja Hussain) , dan Raja Muhammad .
Kahwin dgn Raden Galuh Cendera Kirana – dapat anak iait Raden Dikelang
Kahwin dgn saudara Bendahara Paduka Raja dpt anak – Raja Hussain
Kahwin dgn Puteri Hang Liu – Paduka Hamimat ( anak)

6. Raja Ahmad /Raja Hussain / Sultan Alau’d-Din Riayat Syah – ms 172 – 186
Kahwin sama anak raja - Dapat anak Raja Menawar dan Raja Zainal .
Kahwin dgn Tun Naja – dpt anak Raja Hitam, Raja Muhammad, Raja Fatimah
Kahwin – dpt anak Raja Mamad / Sultan Mahmud .

7. Sultan Mahmud Syah – ms 187 - 288 Bendahara Paduka Raja mati ( ms 191)
S.Mahmud kahwin dgn anak Sultan Muhammad Syah ( Pahang) dpt anak – Raja Ahmad dan 2 perempuan.
Meminang PGL
Hang Tuah meninggal – 220
Kahwin Tun Teja – Puteri Adma Dewi
Tun Fatimah – dpt anak Raja Putih , Raja Khadijah , Raja Ali ( Timangan Raja Kecil Besar ) – Gelaran Sultan Muda .














No comments:

Post a Comment